Warszawa - Wymarzona Warszawa – WarszawskiSen.pl
WYDARZENIE

Metro na Bródno! Tarcza „Maria” rozpoczęła pracę

Rozpoczęły się prace przy drążeniu nowego tunelu warszawskiego metra, który połączy planowaną stację Bródno ze stacją Trocka. Postęp pracy tarczy można śledzić w Internecie.

W marcu opuszczono tarcze drążące – Marię i Annę, a 4 maja, tuż po majówce, rozpoczęła pracę pierwsza z nich – Maria. Przed uruchomieniem tarczy zostały dostarczone i podłączone wszystkie elementy niezbędne do jej ciągłej pracy, a także przeprowadzono wszystkie konieczne testy systemu.

Miesiąc temu druga linia warszawskiego metra wydłużyła się o trzy stacje na Woli, dziś w kolejny etap realizacji weszła jej rozbudowa w kierunku Bródna

– mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak

– Duży wkład w sukces tych inwestycji mają pieniądze z Programu Infrastruktura i Środowisko, które w prawie 55 procentach pokrywają całkowite koszty projektu. Metro Warszawskie jest jednym z największych beneficjentów unijnego wsparcia w Polsce – zaznacza Jarosińska-Jedynak.

– Dzisiejsze uruchomienie tarczy TBM „Maria” to kolejny etap rozbudowy II linii metra na odcinku wschodnim w kierunku Bródna. Warszawa stawia na rozwój. Nowoczesny, dobrze skomunikowany i przede wszystkim niskoemisyjny transport to priorytet. Dalsza rozbudowa warszawskiego metra nie byłaby możliwa bez wsparcia Unii Europejskiej. Prawie 2 miliardy złotych w ogólnym budżecie tej inwestycji stanowią środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – podkreśla p.o Dyrektora CUPT Joanna Lech.

Północno-wschodni odcinek metra przewiduje budowę trzech stacji: C19 roboczo nazywana „Zacisze”, C20 „Kondratowicza” oraz C21 „Bródno”. Połączą je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Zakończenie prac pierwszej tarczy jest planowane na jesień 2021 roku.

Niezwykły moment przebijania ściany metra

Jak przebija się tarcza TBM przez ścianę stacji metra można zobaczyć na video przygotowanym przez Metro Warszawskie. Tarcza TBM drąży tunel pomiędzy stacjami metra. Przebija się we wcześniej wyznaczonym miejscu stacji lub wentylatorni szlakowej. Ściana, przez którą przebija się tarcza, już w trakcie jej planowania, wyposażona zostaje w specjalne zbrojenie z włókien szklanych (tzw. fiber glass) aby ułatwić przebicie się przez ścianę. Pomimo wszystko nie jest to zadanie łatwe. Ściany stacji metra mają grubość ok 1-1,4 metra.

Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowita wartość projektu pod nazwą „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III” wynosi 3 564 536 216 zł.